29 juni 2018: Pera – Alvor

29 juni 2018 - Alvor, Portugal

Net op het moment dat we beslissen om weer wat verder te rijden vraagt Mikki me om te helpen in het keramiekatelier. Jammer, we staan al vertrekkensklaar. Wel een reden om hier nog eens terug te komen en dan ga ik zeker helpen Mikki! Hoe graag we hier ook nog wat willen blijven, we hebben nog zo veel meer te zien.

Eerst even inkopen doen voor de komende dagen en ja hoor, daar is hij: De Chinese winkel! Tuurlijk moeten we hier ook even binnen en tuurlijk is het ook hier een onoverzichtelijk boeltje met veel te veel spullen maar ze hebben hier alles, echt ALLES! En altijd vind je wel iets bruikbaars voor weinig geld!

Porches ligt hier niet zo ver vandaan en is het keramiekdorp hier. We zijn er inderdaad snel maar vinden nergens parkeerplaats voor ons groot beest. We rijden nog even door het dorpje maar moeten verder rijden. De enige parking waar we kunnen staan ligt wat afgelegen en daar durven we de mobilhome echt niet achter te laten.

Dan maar naar Alvor! Het staat daar al behoorlijk vol maar is dan ook een zalig plaatsje aan de kust. Alvor is in de loop van de geschiedenis al een paar keer gelijk gemaakt met de grond. In de 12e eeuw door de kruisvaarders en in 1755 door een aardbeving. Toch krijg je een “oude” indruk als je door het doolhof van gezellige straatjes en steegjes loopt. Ooit had het plaatsje een kasteel maar ook dat werd verwoest door de aardbeving. Rijk aan monumenten is Alvor dus niet. Het 16e eeuwse kerkje “Igrea de Matriz” Heeft als enige gebouw in Alvor de aardbeving overleefd.

20180629_150201

Net als vorig jaar komt al snel de man met de zwoele zware  Louis Armstrong stem afrekenen. De rest van de dag zingen we “what a wonderful World”! We zijn al snel klaar voor een eerste strandwandeling.

IMG_0816 IMG_0817 IMG_0820 IMG_0822 IMG_0823 IMG_0824 IMG_0825 IMG_0828 IMG_0829 IMG_0830 IMG_0831 IMG_0833 IMG_0834 IMG_0835 IMG_0837 IMG_0838 IMG_0839 IMG_0840 IMG_0841 IMG_0842

De honden zijn uiteraard niet meer te houden maar we moeten toch even over de plankieren tot de plaats waar de hondjes wel op het strand mogen. Dolle pret voor hondjes en voor ons natuurlijk. We lopen langs het strand tot aan de havengeul en komen terug via de haven. Hier zitten de mannen hun visnetten te repareren en komen de Alvorensen een praatje maken met elkaar. We zijn hier voor de derde keer maar ik blijf het een supergezellig stadje vinden. Even een drankje op het terras met zicht op de haven. De hondjes zijn hier welkom verzekerd de eigenaar ons: “We love dogs”! J

Intussen toch wat bewolking gekregen en na het avondeten valt er zelfs wat regen. CP Alvor is nu niet de plaats waar je moet staan als het veel regent, Je staat hier op het zand en het kan hier behoorlijk modderig worden. We hopen op beter weer!

CP Alvor grote camperplaats vlak aan de zee. Stadje vlakbij restaurants, café’s. Water, elektr., lozen, ch.toil, Broodjesservice. Zalige plaats maar kan modderig zijn bij regen. €7/nacht + €2,5 elektr.

Dagtrip: 33 km

Totaal trip: 2585 km