26 juni 2018: Moncarapacho – Tavira – Pêra

26 juni 2018 - Pêra, Portugal

We ruimen al vroeg op zodat we een beetje op tijd kunnen vertrekken. Vandaag toch ook graag een beetje cultuur. Tavira ligt niet zo ver hier vandaan en is zowat de enige stad hier in deze streken die we nog niet bezocht hebben in de voorbije jaren. We kunnen de mobilhome heel makkelijk kwijt op de parking aan de brug. Er staan er hier wel meer en het is een ideaal vertrekpunt voor een stadsbezoekje. Het oeroude stadje Tavira ligt aan de monding van de Giao. Het werd al vernoemd in 2000 v. Chr. en hier hebben Grieken, Romeinen en Moren rond gelopen. In 1242 veroverden de Portugezen het van de Arabieren. Ze hebben hier door al die eeuwen dus tijd genoeg gehad om maar liefst 37 kerken te bouwen. Die gaan we niet allemaal bezoeken vandaag. We zien de huizen met houten traliewerk, de sierlijke schuine daken met 4 opstaande dakvlakken, de typische schoorstenen van de Algarve en natuurlijk de lage bruggen waaronder de oude Romeinse brug.

IMG_0716 IMG_0717  IMG_0719 IMG_0720 IMG_0721 IMG_0722 IMG_0723 IMG_0724 IMG_0725 IMG_0726 IMG_0727 IMG_0728 IMG_0729 IMG_0730 IMG_0731 IMG_0732 IMG_0733 IMG_0734 IMG_0735 IMG_0736 IMG_0737 IMG_0738 IMG_0739 IMG_0740 IMG_0741 IMG_0742 IMG_0743 IMG_0744

Gezellig slenteren door de straatjes en natuurlijk de winkeltjes. Heerlijk stadje is het en op deze tijd van het jaar nog behoorlijk rustig.

En dan op zoek naar een plaats voor de nacht. We kiezen Mikki’s Place to stay in Pêra. Langs een zanderig hobbelend baantje bollen we zachtjes tot deze place to stay. We worden vriendelijk ontvangen en mogen een plaatsje kiezen. Moeilijk hier want het zijn allemaal wel mooie plaatsjes. Maar we kiezen er toch maar ééntje en al snel vinden wij dit ook een place to stay. We worden superhartelijk ontvangen door de medeverblijvers en de eigenaars Mikki en Arno. Bij de receptie/bar/restaurant vinden we een winkeltje met keramiek en al snel vinden we verderop de CP een echt keramiekatelier. Ik haal mijn hartje op en bewonder met jaloerse ogen. Drie grote ovens, plaats genoeg om veel, VEEEL te creëren, en aan inspiratie zal het hier zeker ook niet ontbreken. Ik maak meteen ook kennis met de maakster van al dit moois. Je kunt hier keramiekworkshops volgen aan 15 euro en dan mag je maken wat je wilt in echte Portugese klei! Een zwembad hebben ze hier ook dus en de mooi aangelegde CP, compleet met kruidentuin, kippenren en duiventil is overal versierd met leuke grappige lieve kunstwerkjes. Dit is duidelijk een drukbezochte en populaire plaats to stay!

20180626_170641

Voor het eten nog even afzakken naar de bar op uitnodiging van de andere gasten hier. Gezellig genieten van een drankje en een babbeltje. Voor we het weten is het alweer wat laat geworden en haasten we ons om voor donker toch nog iets op tafel te zetten!

CP Mikki’s place to stay: WC, douche, ruime plaatsen, bar/restaurant, zwembad, beetje afgelegen, broodjesservice, water, elektr., lozen, Ch.toi, keramiekatelier….€7, elektr. €2,5

Dagtrip: 103km

Totaal trip: 2552 km