9 juli 2018: Vale de Parra – Barragem do Pego do Altar

9 juli 2018 - Pego do Altar, Portugal

We staan vroeg op, hondjes even uitlaten, broodjes halen voor het ontbijt, beetje opruimen en we kunnen vertrekken. We kiezen geen tolwegen en zo krijgen we weer een prachtige route. Eerst langs het rode zand en de hoge heuvels met veel kurkbomen en olijfgaarden.  Langzaam worden de heuvels lager en het zand witter. We rijden langs hele stroken puur natuur en af en toe passeren we een dorpje waar hoofdzakelijk restaurants aan de kant van de weg zijn. Als we dichter bij ons doel komen zien we grote vlakken helgroene rijstvelden. Een heel verschil met al het dorre, gelige wat we altijd te zien kregen. Het laatste stukje naar ons doel is een smal baantje. Net op het ogenblijk dat we tegen elkaar zeggen dat we hopelijk geen tegenligger tegenkomen is daar een Fransman met zijn caravannetje. Het caravannetje is klein maar toch te breed om elkaar te kruisen. Wat passen en meten en nog net ietsje meer uitwijken en met de spiegels ingetrokken lukt het echt net! Het laatste stukje gaat probleemloos. En dan, net voorbij het restaurantje zien we het meer, prachtig. Eén camper staat hier, een omgebouwde brandweerwagen. We worden onmiddellijk aangesproken door de lieve Nederlandse mevrouw die daar helemaal alleen wacht op haar man die even naar Nederland moest.

IMG_1065 IMG_1066 IMG_1067   IMG_1077

Het is hier superrustig, je hoort alleen de vogels, ziet af en toe een ooievaar overvliegen en hier en daar een brulkikker. De honden vliegen zodra we de deur open doen regelrecht het meer in en zijn niet van plan om er voorlopig uit te komen. Groot gelijk hebben ze, het is hier broeiheet!

IMG_1068 IMG_1070

Even een klein verkenningstochtje over de dam en leert ons dat jet hier niet rond het meer kan wandelen.

IMG_1069   IMG_1073 IMG_1074 IMG_1075 IMG_1076 IMG_1078 IMG_1079

We gaan dan maar terug naar de camper en nemen zelf ook een duik in het heerlijke frisse water.

Tegen de avond gaan we douchen, ja zelfs dat hebben ze hier, warme douches naast het restaurantje en helemaal gratis.

IMG_1071

Als we weer wat opgefrist zijn gaan we weer het heuveltje op, deze keer om er te gaan eten. We hebben goed beoordelingen gelezen van dit restaurant en ze kloppen allemaal! Heerlijk gegeten, zalig vriendelijke mensen en prachtig uitzicht over het meer!

IMG_1072 IMG_1080 IMG_1081 IMG_1082 IMG_1083

De avond en een stukje van de nacht ronden we af in plat in onze buitenzeteltjes met het zicht van een ongelooflijk mooie sterrenhemel. Geen licht hier dus we zien echt ieder sterretje. 7 vallende sterren later rollen we voldaan in ons bedje. Dit is een droomplaatsje!

CP Barragem de Pego do Altar aan het meer WC, douche, lozen, ch. Toil., €0 (veel vliegen en muggen)

Dagtrip: 153 km

Totaal trip: 2861 km