22 april 2019: Trittenheim

22 april 2019 - Trittenheim, Duitsland

Vandaag beginnen we voor de grote warmte aan onze dagelijkse wandeling. (Link naar de wandeling)

We lopen eerst een stukje langs de Moezel en gaan dan steil omhoog tot aan de kleine Laurentius kapel, midden in de wijngaarden. Elk jaar in augustus wordt vanuit het lager gelegen deel van het dorp een processie gehouden naar de kapel. Wij zijn vooral blij met de bankjes die er staan om even uit te rusten.

IMG_1954IMG_1956IMG_1957IMG_1958IMG_1959IMG_1960

Daarna is het nog even stevig klimmen maar vanaf dan zakken we rustig terug af door de mooie grote wijngaarden.

IMG_1961IMG_1962

Iets later komen we voorbij de Joodse begraafplaats van Trittenheim. Het herinnert aan de 200-jarige geschiedenis van de joden in Trittenheim. Tijdens de periode 1896-1938 diende de plek als begraafplaats voor de joodse gemeente. Voordien waren de gemeenteleden aangewezen op de joodse begraafplaatsen van nabijgelegen gemeenten. Twintig grafstenen zijn bewaard gebleven.

IMG_1963

IMG_1964

IMG_1965IMG_1966

Langzaam wandelen we onze wandeling af en tellen 7,5 km op de GPS. Das ruim voldoende voor vandaag. De rest van de dag genieten we vanuit onze luie zetel van het prachtige uitzicht.