30 september 2015: Paimpol – Ste-Honorine des Pertes (tussenstop Omaha beach, Colleville-sur-Mer)

30 september 2015 - Sainte-Honorine-des-Pertes, Frankrijk

We vertrekken na het ontbijt want er staat het één en ander op het programma vandaag. Eerste tussenstop nemen we op Omaha Beach. Omaha Beach is één van de vijf stranden waar de Landing plaats vond en we proberen ons hier een beeld te vormen van wat er die bewuste dag, 6 juni 1944 heeft plaats gevonden. Over de kust zien we de kalkrotsen die tientallen meters boven de zeespiegel uittronen.

Later stoppen we we in Colleville-sur-Mer aan de Amerikaanse begraafplaats. Op het grasveld staan 9.387 grafstenen, allemaal perfect op rechte lijnen geplaatst. Indrukwekkend! Elke dag, eind van de middag, kan men de ceremonie bijwonen waarbij op de tonen van een militaire hymne wordt de Amerikaanse vlag wordt neergelaten en geplooid. Onze gedachten gaan even naar de vele slachtoffers die hier begraven liggen.

IMG_4826  IMG_4821 IMG_4822 IMG_4827 IMG_2702 IMG_2699 IMG_4831 IMG_2713 IMG_2714 IMG_2715

Tegen de avond eindigen we onze dag op de CP van Ste-Honorine des Pertes. Een mooie verzorgde CP maar er valt weinig tot niets te beleven in het dorpje. We steken dan maar de BBQ aan!

IMG_4864 IMG_4863

CP Ste-Honorine des Pertes: €9 elektr. Inbegrepen, lozen, ch toil, water €2,5