16 juni 2018: Palencia (E) – Estrela (P)

16 juni 2018 - Serra da Estrela, Portugal

Onder een bewolkte hemel trekken we weer verder. Pas wanneer we over de Pyreneeën zijn breekt eindelijk de zon door en met elke kilometer die we verder rijden stijgt ook de temperatuur.

20180616_093806

Tegen de avond rijden we via Sao Leonardo over Mourao en zo komen we eindelijk aan in ons zo geliefde Portugal.

IMG_3157

Niet veel later vinden we ook onze camperplaats in Estrela aan de barragem de Alqueva. Via smalle dorpsweggetjes komen we aan op deze prachtige CP met rondom ons de meren van Alqueva. Prachtig uitzicht krijgen we hier en de hele plaats is voor ons alleen.

IMG_3161

Eerst maar even het dorpje verkennen en al snel vinden we de weg naar het enige plaatselijke café/restaurant. Naar Portugese gewoonte worden we zelfs met de honden supervriendelijk ontvangen door de gastvrouw en mogen we een plaatsje uitkiezen op het terras. De eerste (en tweede) Frisse Portugese Sagres zijn al snel een feit!

20180616_173812 20180616_174146

Het is dan ook een lange reis geweest en het is hier echt wel heet! Een winkel is hier ook maar die moet je wel weten te vinden volgens onze gastvrouw. Ze weet ons te vertellen dat hij mogelijk gesloten is maar dan moeten we maar even kloppen. We herkennen het winkeltje aan een paar gasflessen die daar voor de deur staan. Hij is gelukkig gewoon open en Rudy gaat naar binnen. Hij krijgt er meteen een stevige Portugese les: “hoe bestel ik een brood”. De twee lachende en gierende dames laten hem niet gaan tot zijn uitspraak helemaal correct is!

's Avonds is het nog steeds zeer warm en we nemen nog een frisse duik in het meer samen met de honden. Zalig verfrissend na de lange reis.

20180616_184958 20180616_185159 20180616_190341 20180616_190459

IMG_3159 IMG_3161 IMG_3163 IMG_3164 IMG_3165 IMG_3166 IMG_3167 IMG_3168 IMG_3170 IMG_3173 IMG_3177 IMG_3182

En dan is het wachten op het donker. Hier op dit punt zou de allermooiste sterrenhemel moeten gaan verschijnen. Alle omliggende dorpjes doen hun best om zo weinig mogelijk licht te maken gedurende de nacht omwille van dit prachtige verschijnsel. Ons geduld wordt inderdaad beloond, nooit geweten dat er zoveel sterren aan de hemel stonden. Tot 3 maal toe mag ik bovendien een wens doen bij een vallende ster.

sterrenhemel-Alqueva

Meer dan voldaan maar moe van de reis kruipen we in bed. We zijn weer in onze tweede thuis: Portugal!

CP Estrela: prachtige plaats met zicht op het meer Alqueva. Zeer rustig, klein dorpje, 1 winkeltje, 1 café/restaurant, geen voorzieningen €0

Dagtrip: 564 km

Totaal trip: 2156 km