13 juni 2017: Sao Bartolomeu de Messines (uitstap Silves en shoppingcenter Portimao)

13 juni 2017 - São Bartolomeu de Messines, Portugal

Het is inderdaad aanzienlijk kouder vandaag. De zon verschuilt zich ook achter de wolkjes en dat maakt het een stuk frisser. We gaan iets meer gekleed dan gewoonlijk aan de ontbijttafel en eigenlijk doet het eens goed om eens wat minder hoge temperaturen te voelen. Wat gaan we doen vandaag? We moeten wel eens wat in kopen gaan doen. Te voet van hieruit is wat ver dus we besluiten er een dagje van te maken en eerst naar Silves te rijden voor een stadsbezoekje en op de terugweg wat inkopen te doen. We mogen ons terras laten liggen en tafel en stoelen laten staan. Luifel indraaien en weg dus. Silves heeft het grootste kasteel in de Algarve dat dateert van de Moorse overheersing. Zijn rode zandsteenmuren prijken uit boven de spierwitte stad die trapsgewijs tegen de heuvel is opgebouwd. Het is te bezoeken maar de honden mogen niet binnen. We krijgen wel een prachtig uitzicht over het Arade-dal en achteraan ook de Monchique. We slenteren dan maar wat door de straatjes, tussen de winkeltjes en witte huisjes. We kunnen ons niet meer voorstellen dat Silves zo’n 1000 jaar geleden een zeer drukke havenstad was.

20170613_111405 IMG_8054 IMG_8056 IMG_8057 IMG_8059 IMG_8060 IMG_8061 IMG_8062 IMG_8064 IMG_8065 IMG_8066 IMG_2912 IMG_2913 IMG_8069 IMG_8070 IMG_8071 IMG_8073 IMG_8075 IMG_8076 IMG_8080 IMG_8081 IMG_8082 IMG_8083 IMG_2925 IMG_2927 IMG_2929

Voor €2,5 krijgen we een warme maaltijd en we zijn meer kwijt aan het drinken erbij en de koffie erna dan aan het eten zelf. Als je een beetje uitkijkt kan je hier echt wel supergoedkoop eten. We hebben het hier wel vrij snel gezien en rijden nog even door tot Portimao. Daar is een winkelcentrum en daar de “strandslashen” hier behoorlijk afzien in het grint en tussen de rotsen zijn die dringend aan vernieuwing toe. We vinden al snel wat we zoeken en rijden terug richting Messines. Nog even stoppen voor de boodschappen en dan weer over de zanderige en stofferige wegjes naar ons “thuis” voor even.

We genieten nog even van op ons “terras” van de rust, kwakende kikkers, fluitende vogeltjes en wat verder zien we af en toe een stofwolk van een voorbijrazende boer in een eeuwenoude truck met wat geiten erop. Als je ze op de wandeling tegenkomt wuiven ze van ver en vertragen tot ze je voorbij zijn. Hier zijn ze nog tactvol!