4 juni 2019: Moncarapacho

4 juni 2019 - Moncarapacho, Portugal

We worden wakker van het zonnetje dat door de spleten van de ramen komt piepen. Het is nog wat vroeg want we zijn de uurverandering nog niet helemaal gewend. Het is hier in Portugal een uur vroeger dan bij ons.

Heerlijk ontbijten in het zonnetje. Babbeltje slagen met de Nederlandse en Belgische buren. Appelsientjes gaan plukken voor het heerlijke verse sap. Iedereen op de camperplaats mag naar believen appelsientjes gaan plukken in de sinaasappelboomgaard van de eigenaar.

IMG_2102

We blijven erbij, de sinaasappels van de Algarve zijn de allerbeste! De Portugezen brachten hem in de 15e eeuw mee uit China. Doordat ze verschillende soorten gebruiken heb je hier het hele jaar door sinaasappels aan de bomen. Een combinatie van elementen maakt deze sinaasappels tot de beste: de bodemsamenstelling maar vooral de vele uren zon. Meer dan 3000 uren zon en een gemiddelde van 18* maken van de Algarve één van de beste plaatsen voor sinaasappelproductie. Jammer genoeg kunnen we in België enkel Spaanse sinaasappels krijgen. Reden te meer om er hier maar eens extra volop van te genieten! Je kan ze hier dan ook overal wel verkrijgen, aan de bomen of aan een geïmproviseerd kraampje onderweg.

Vanmiddag maken we een wandeling. Vorig jaar zelf een wandeling van 11 km op RouteYou uitgestippeld en die willen we graag nog eens maken. (Klik voor de wandeling)

IMG_2103IMG_2104IMG_2105IMG_2106IMG_2107IMG_2108IMG_2109IMG_2110IMG_2113IMG_2114IMG_2115IMG_2117IMG_2119IMG_2120IMG_2121IMG_2122IMG_2124IMG_2126IMG_2128IMG_2129IMG_2130IMG_2131IMG_2132IMG_2134IMG_2135

Eerst door de prachtige rode zandpaden tussen de rotsen en een beetje klimmen. Onderweg krijgen we van op de hoogte een prachtig zicht over het stadje tot aan de zee. Vervolgens tussen de vele sinaasappelgaarden en ten slotte tussen de olijfgaarden. We eindigen in het dorpje op een terras. Intussen neemt de wind behoorlijk toe. Het is de derde dag wind en hopelijk de laatste. Gelukkig zorgt dit wel voor wat afkoeling want de temperaturen gaan tot 28* vandaag. Tel daar in volle zon nog maar behoorlijk wat graden bij.

Intussen hebben we nieuwe Engelse buren, voor het eerst in de Algarve en die zijn wel benieuwd naar wat tips. Wij kunnen er na 4 jaar Algarve wel wat geven!

20190604_203356