22 juni 2018: Sao Bartolomeu de Messines

22 juni 2018 - São Bartolomeu de Messines, Portugal

Alweer wat bewolking bij het opstaan maar tegen een uurtje of 8 trekt alles weer mooi open!

Tijd voor weer een wandeling, omwille van de hoge temperaturen kiezen we er ééntje van een dikke 5 kilometer: de-verkenning-van-de-dorpjes-in-de-omgeving”.

IMG_0572 IMG_0573 IMG_0574

Het eerste dorpje dat we tegenkomen geeft ons al de kans om iets te drinken in een locaal cafeetje. Meer “local” dan dit gaan we het niet vinden, een paar mannen op leeftijd kaarten in de schaduw met de nodige woordenwisselingen. We worden even bekeken en vooral Zorah-met-de-schoentjes wekt hier en daar een lachbui op. We leggen toch maar even uit dat het uit noodzaak is, niet voor de lol!

IMG_0575 IMG_0576 IMG_0578

Wat later stappen we weer door de prachtige omgeving en kleine, soms heel kleine dorpjes.

IMG_0580 IMG_0581 IMG_0582 IMG_0583 IMG_0584 IMG_0585 IMG_0586 IMG_0587 IMG_0588 IMG_0589

Onderweg komen we een oud vrouwtje tegen. Ze vindt ons, toeristen, wel erg interessant en doet een hele uitleg waar we weinig van verstaan. We vangen iets op over de ribeira waar de honden kunnen zwemmen, over de zon en dat we ons daartegen wat meer moeten beschermen en nog wat meer. Onderweg passeren we haar kleine, wat verkommerde huisje en ze doet teken dat we moeten wachten op haar. Ze haalt haar eigen kleine hondje en loopt nog een stukje, zeeeeeer langzaam maar constant tetterend met ons mee tot de rivier. Daar snappen we wat ze wil zeggen. Haar hondje wil niet zwemmen en ze hoopt dat Zorah en Lu Kai het haar willen leren. Er komen nog wat honden uit de buurt aangelopen die ook komen zwemmen maar het kleine hondje blijft veilig aan de kant. We nemen afscheid van het lieve vrouwtje met toch wat spijt dat we de taal zo slecht beheersen. Wat fijne lieve mensen wonen er hier toch.

IMG_0590 IMG_0593 IMG_0596

IMG_0598 IMG_0599 IMG_0600 IMG_0601