14 juni 2016: Buna

14 juni 2016 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Gelukkig zien we bij het ontwaken al dat de slechte weersvoorspellingen voor vandaag niet gaan uitkomen. Een zalige zon breekt door de wolkjes!

IMG_6039IMG_6040

Ideaal weertje om Mostar te ontdekken. Gaga, de supervriendelijke campingeigenaar brengt ons voor €20 eerst naar Blagaj waar de bron van de rivier Buna is. Spectaculair om te zien!

IMG_6047

Vanuit het allereerste originele Derwisj huis krijg je ook een prachtig zicht op de bron en de rivier. Derwisj zijn islamitische geestelijken die de geloften van armoede hebben afgelegd. Dit zou het eerste huis van de provincie Herzegovina zijn. Ik wordt gehuld in een mooie lange rok en bijhorende sjaal en kan zo dit mooie huis bezichtigen. Zeker de moeite om te zien.

IMG_6059 IMG_6061

IMG_6048 IMG_6062 IMG_6064 IMG_6068

Wat later brengt Gaga ons naar Mostar. Onderweg krijgen we het hele verschrikkelijke verhaal over de waanzin van een oorlog te horen. We zien inderdaad nog steeds de kapotgeschoten huizen, uitgebrande gebouwen en alle andere resten van deze periode. Mostar zelf is gewoonweg prachtig om te zien. We zien de beroemde brug Stari Most (oude brug) in 1990 vernield samen met een groot deel van de historische stad met zijn Turkse huizen. In 2004 werd de nieuwe brug geopend.

IMG_6070 IMG_6072 IMG_6073 IMG_6076  IMG_6078 IMG_6080 IMG_6081 IMG_6082 IMG_6086 IMG_6087 IMG_6088

Tegen de middag vinden we een restaurantje midden in de oude stad van Mostar waar we een kleinigheidje eten. Restaurant Sadrvan is zeker een aanrader, supervriendelijk en je gaat zeker niet met honger naar huis.

foto1

Nog een beetje slenteren door de oude stad en dan bellen we Gaga. Hij mag ons terug komen halen. Een half uurtje later zijn we weer thuis en kunnen we nog een paar uur zalig genieten van de hete zon.